Ako udržiavať rybárske náčinie. 2. časť
V minulom článku sme sa zaoberali údržbou prútov. Dnes si povieme niečo o údržbe navijakov, ktorým samozrejme môžeme taktiež značne predĺžiť životnosť aj funkčnosť.
Životnosť navijakov môže byť rôzna. Avšak výrobcami stanovená hranica pre výmenu navijaka je 5 až 7 rokov. Závisí to aj od spôsobu a intenzity používania. V princípe to však znamená, že po piatich až siedmych rokoch sa už neoplatí takýto navijak opravovať a je lepšie si zakúpiť nový, keďže ceny opráv by presiahli cenu navijaka. Nie vždy to tak musí byť a niekedy, predovšetkým pri správnom zaobchádzaní môže vydržať navijak naozaj podstatne dlhšie.
Asi pred pol rokom navštívil našu predajňu zákazník ktorý priniesol do opravy navijak, ktorý u nás zakúpil pred 17-timi rokmi a ešte sa dal opraviť za relatívne dobrú cenu a tvrdil že sa mu to stále oplatí. Išlo o trojložiskový navijak s náhradnou cievkou EUROSTAR VIP 70, ktorý sa už dávno nevyrába, ale bol veľmi spoľahlivý a v tej dobe ani nie drahý. V r. 1998 stál na pulte približne 1390 sk čo zodpovedá pri súčasných cenových pomeroch asi 95 –tim eurám. ( ide o ekonomický, nie nominálny prepočet) Treba však poznamenať, že od tej doby ceny rybárskych potrieb výrazne zlacneli a v dnešnej dobe si kúpite navijak ešte lepšej kvality za polovicu. Túto skutočnosť uvádzam predovšetkým preto, lebo je zrejmé, že pri správnej údržbe a rozumnej kúpe môže navijak vydržať podstatne dlhšie a nebude to ekonomicky nákladné.
V tejto súvislosti je potrebné zodpovedať aj otázku, kedy sa ešte oplatí opravovať navijak, a kedy už nie. Na túto otázku existuje pomerne jednoduchá odpoveď. Pokiaľ je navijak už starší ako 5- 7 rokov, neoplatí sa ho opravovať, ak cena opravy presiahne polovicu nákupnej ceny navijaka. Teda ak ste si kúpili navijak za 50 eur a oprava má stáť 30 eur, tak sú to už vyhodené peniaze a je lepšie si kúpiť nový navijak. Ale to platí aj pre iné druhy rybárskeho náčinia, nielen navijaky.
Pokiaľ pokladáte kritérium dlhej životnosti navijaka za dôležité, je potrebné zamýšľať sa nad jeho kvalitami a údržbou ešte pred jeho zakúpením.
Možno sa táto otázka bude zdať smiešna, ale najskôr sa treba správne rozhodnúť, kde si navijak kúpiť. Tak určite predovšetkým v obchodoch s rybárskymi potrebami. Nie v Lidli ani na trhu a ani v bazáre. Ak sa dáte zlákať na podozrivo nízku cenu v takýchto obchodných miestach, tak súčet výdavkov za vaše navijaky presiahne súčet rybára ktorý kupuje na správnom mieste.
Nasledujúcou otázkou je akú značku. Nebudem sa tajiť tým, že za najlepšiu značku v pomere kvality a ceny pokladám firmu OKUMA . Z mojich viac ako 20-ročných skúseností predajcu , počtu predaných kusov a aj počtu opráv je to u mňa značka číslo 1. Samozrejme, ak sa vám z nejakého dôvodu nepáči, sú aj iné dobré značky. V každom prípade však varujem kupovať si nejaký navijak, ktorého pôvod výrobcu vôbec nie je známy.
Veľmi často sa stáva, že rybár si zakúpi výrobok ktorý nezodpovedá spôsobu jeho používania. Napríklad zakúpi si navijak, ktorý chce používať napr. na prívlač a aj na ťažko, keďže má náhradnú cievku a môže použiť hrubší aj tenší vlasec. Najskôr si dovolím zdôrazniť, pokiaľ je to možné neprekladajte navijaky z prútu na prút, ale na každý spôsob lovu a na každý prút si kúpte samostatný vhodný navijak.
Ak použijete napríklad malý prívlačový, či plavačkový navijak na lov na položenú, oveľa rýchlejšie ho opotrebujete, keďže takýto navijak nie je prispôsobený na lov veľkých rýb s tvrdším zdolávaním.
Ak už ste si kúpili navijak, tak čo robiť, aby vám dlho vydržal?
V tomto prípade robia rybári veľa chýb a omylov. A dokonca si svojimi zásahmi navijak pokazia či znížia životnosť.
Navijaky nepotrebujú príliš nákladnú a pracnú údržbu. Po rybačke ho utrite od nečistôt a ak pršalo, utrite ho do sucha. Pokiaľ vám padol do vody a mohli by sa na ňom nachádzať zvyšky piesku či bahna, opláchnite ho čistou vodou a taktiež poutierajte do sucha. A teraz si väčšina rybárov položí otázku: „A netreba ho aj trochu namazať?“ Nie, netreba!
Každý navijak je od výroby namazaný na celú dobu životnosti , ktorá ako som uviedol je 5-7 rokov.
Mimochodom, ako a kadiaľ by ste tento navijak namazali? Akýkoľvek strojárenský výrobok sa maže cez tzv. maznice. Ide o otvor, v ktorom je gulička na silnej pružine a to na miestach kde je mazať potrebné. Mechanizmus funguje tak, že nástrojom v ktorom je zároveň aj mazivo stlačíme guličku a vstrekneme mazivo. Niektoré drahé navijaky, väčšinou multiplikátory, morské navijaky alebo silové celokovové navijaky maznicu majú, avšak prislušný olej sa dodáva hneď s navijakom.
Zažil som že mi občas zákazníci prinesú do opravy navijak kde nefunguje brzda. Ide vždy o navijaky so zadnou brzdou. Keď sa ich opýtam či navijaky namazali vždy dostanem odpoveď áno. Totiž majitelia navijakov použijú olej na bicykel a namažú ho tak že zatečie brzda a stane sa nefunkčnou. Navyše nevhodný typ maziva ma za následok koncentrovať v sebe prach. Navijaky sú od výroby namazané takým mazivom, ktoré má rovnakú hustotu pri bode mrazu, ako aj pri tropických teplotách .
Ale čo robiť , ak mám už staré, ale funkčné navijaky ktoré vydávajú rôzne nepríjemné zvuky a sú zjavne spôsobené nedostatkom maziva?
Ideálne by bolo aby bol navijak úplne rozobratý, vyčistený zubnou kefkou technickým benzínom a opäť namazaný príslušným mazivom. Avšak takúto službu zvyčajne servisy nevykonávajú, keďže cena údržby by určite presiahla cenu navijaka. V tomto prípade sú len dve možnosti. Vyhodiť navijak a kúpiť si nový, čo sa bude zdať mnohým niečo ako škoda. Druhou možnosťou je urobiť si nenáročnú údržbu v domácich podmienkach. Odskrutkovať kryt mechanizmu navijaka, a pokúsiť sa odstrániť nečistoty technickým benzínom bez toho aby ste mechanizmus rozoberali. Predovšetkým treba namazať najlepšie strojárenskou vazelínou tanierové kolo a slimák. Ide o ozubené časti navijaka. Mimochodom pískanie a chrčanie môže spôsobovať aj madlo kľučky. Ak to nepomôže a náprava bude minimálna, mechanizmus navijaka je už natoľko opotrebovaný že sa už neoplatí do navijaka investovať.
Za team Esoxfish
Daniel Jankech