Ako je to naozaj so servisom, opravami a náhradnými dielmi.

19. 4. 2021

K napísaniu tohto článku ma inšpiroval zákazník, ktorý bol napriek mojej veľkej snahe nespokojný s priebehom získavania náhradného dielu na  starší prút. A aj napriek mojej veľkej snahe som zákazníka stratil a ešte z jeho podania získal aj negatívnu reklamu.

Preto som sa rozhodol objasniť zákazníkom, rybárom, ako a prečo sa občas k náhradným dielom dostať nedá, alebo je oprava príliš nákladná.

Ako všetci aktívni rybári vieme, časom sa nám nahromadí pomerne veľa rybárskeho náčinia, ktoré občas ani poriadne nevyskúšame, lebo sme dúfali, že budeme mať viac času na rybačku.  A niekedy sa aj pomerne nový a málo používaný navijak pokazí či zlomíme nejaký ten prút. Nuž a po piatich rokoch márne hľadáme nejaský ten náhradný diel a navijak či prút hodíme do šrotu.

Takže najskôr o dostupnosti náhradných dielov.

Výrobcovia rybárskych prútov či doplnkov nezvyknú jeden model navijaka a pod. vyrábať dlhšie ako 5 rokov.(Spravidla max 2-3 roky) Výnimkou sú len také navijaky či prúty, ktoré sú veľmi obľúbené a je po nich dopyt. Takým je napr. navijak  Okuma Longbow LB , ktorý sa v nezmenenej podobe vyrába už takmer 20 rokov. Ale to je výnimka. Ak ste tento druh navijaka kúpili pred mnohými rokmi, stále sa ho oplatí servisovať a náhradné diely sú dostupné. Dovolím si podotknúť, že to sa týka všetkých navijakov Okuma, ktoré sa na Slovensko distribuujú. A preto ho vždy odporúčam ako prvú voľbu.

Avšak väčšinou to je tak, že ak rybársky výrobok presiahol vek 5 rokov, zvyčajne sa už náhradný diel zakúpiť nedá a ak, tak iba náhodou.

Vysvetlenie je prosté. Životnosť navijaka či prútu, sa ráta cca na 5 rokov a potom sa prestanú vyrábať aj náhradné diely, ale tie sa môžu prestať vyrábať aj skôr. Niektoré serióznejšie firmy to však robia tak, že súčiastky z nových modelov môžu „pasovať“ aj do tých starších, ale nebýva to pravidlo.

V súčasnosti to väčšinou funguje tak, že ak si zakúpite navijak či prút, v prípade poruchy či zlomenia vám obchodník vymení „kus za kus“ a vec je vybavená pokiaľ je výrobok v záruke. Pokiaľ v záruke už nie je býva situácia horšia.

Prečo občas vzniká nedostatok náhradných dielov aj na pomerne nové výrobky.

Systém funguje tak, že distribútorské firmy pri nákupe konkrétnych modelov dostávajú náhradné diely už s dodávkami tovarov a to zvyčajne podľa dlhodobých štatistík.  Niekedy sa  náhradné diely vypredajú skôr a niekedy neskôr.  Samozrejme je možné prikúpiť ich väčšie množstvo mimo základnej dodávky, ale môže to byť nákladné predovšetkým preto, lebo sa nemusia vypredať a z dlhodobého hľadiska by jednoducho zapĺňali priestory skladov.

Distribútori sa samozrejme nedostatky náhradných dielov snažia riešiť, ale má to svoje obmedzenia. Objednať náhradné diely nejde zo dňa deň a od zadania objednávky pod dodanie tovaru to môže trvať aj viac ako len dva tri mesiace. V súčasnosti je to hotová katastrofa, fabriky ktoré vyrábajú rybárske výrobky majú sklz aj pol roka oproti pôvodným termínom dodania. Takže tento rok to bude obzvlášť zlé s niektorými dodávkami náhradných dielov a bude sa to týkať väčšiny distribútorov.

Kedy má zmysel riešiť opravu staršieho prútu, či navijaka.

Mnohí rybári majú tendenciu mať trochu citový vzťah aj k veľmi starému rybárskemu náčiniu. Riešil som opravu  minimálne 40 ročného prútu, ktorý nemal žiadnu cenu. Oprava stála  20 eur a aj to podľa mňa nemalo zmysel, keďže onedlho bude treba opravovať ďalšie časti. Stačilo si doplatiť 10-20 eur a zákazník mohol mať pekný, trvácny a podstatne lepší prút. Vždy treba zvážiť či  to má ekonomický ( nie citový ) zmysel. Náklady na opravu samozrejme nepustia. K oprave treba pripočítať poštovné tam a späť čo stojí minimálne 5-6 eur + práca + náhradné diely. Niekedy samozrejme stačí poslať diel ak ide o prút, pri navijakoch je to obtiažnejšie.

Preto treba naozaj zvážiť  či má zmysel opravovať nejaký starý prút či navijak. Samozrejme také drobnosti ako vypadnutá keramika z očka, či  zdeformované a poškodené očko sa dá opravovať vždy a na akomkoľvek prúte a aj sa to zvyčajne oplatí. Tiež pružina preklápača na navijakoch.

No a na záver, ak som niečo nepovedal, stačí  sa zúčastniť diskusie.

Daniel Jankech 

 

 

 

 

 


Diskusia


Pridať reakciu

Vaše meno:*
 
Váš e-mail:*
   
Text komentára:*
 
Ochrana proti spamu vložte 3 znaky z obrázka:
image  
* povinné položky

  • Autor:
    Juraj
    Dátum:
    28. 2. 2023
    Prosím Vás viem ešte zohnať púzdra a ložiská do Okumy CB60? Ďakujem.
  • Autor:
    Daniel Jankech
    Dátum:
    28. 2. 2023
    Ak máte závadu viem to dať opraviť. Píšte mi prosím na e-mail.
  • Autor:
    Pekarovic Rene
    Dátum:
    4. 5. 2022
    Prút Esox Gold spirit 3.96m. 3.00 LB CARP GOLD SPIRIT POTREBOVAL BY SOM STREDOVÝ Diel je to trojdielny set
  • Autor:
    Daniel Jankech
    Dátum:
    4. 5. 2022
    Svoje požiadavky prosím adresujte na e-mail: rybar02@gmail.com
  • Autor:
    Lubos
    Dátum:
    12. 3. 2022
    zhaňam nahradne diely na navyjak Sports Carp Runner X-FS 12000 (na preklapač)
  • Autor:
    Anton Nalepka
    Dátum:
    30. 10. 2021
    Zdravim, pri hladani nahradnych dielov na navijak Okuma Longbow 80 som objavil Vas povzbudzujuci clanok. Touto cestou by som chcel zistit ci sa u Vas daju objednat diely pripadne servisovat tento navijak. Na mojom je iba jedna chyba a to lozisko na preklapaci. Skor by som mal zaujem o novy preklapac kedze v mojom su uz urobene drazky. Za odpoved vopred dakujem
  • Autor:
    Daniel Jankech
    Dátum:
    30. 10. 2021
    Prosím píšte mi na e-mail. Toto miesto nie je na vybavovanie servisu, ale na diskusiu o produktoch. Daniel Jankech
  • Autor:
    Pavol Heglas
    Dátum:
    27. 9. 2021
    Mam ich 2ks,keby som vedel, že sa dajú opraviť, zaplatím co treba, sú pekné, hladký chod, ale čo s toho, silon všade jak špirála, či 50metrov,alebo vyvezenych 200metrov.

Nezmeškajte žiadnu akciu a zľavu!

Chcete vedieť o zľavách a akciách skôr ako ostatní? Prihláste sa k newsleteru.